065. Pytanie o wewnętrzne nauki

Platon towrzył pisaną wiedzę zenętrzną, ale nauki wewnętrzne (niepisane) były dużo ponoć ważniejsze (oczywiście jest to furtka - na to pytanie Platon nie odpowiada w Dialogach, ale na pewno odpowiadał dialogując, i powiedziałby że…).

Z jednej strony wiedza wewnętrzna jest konieczna - przecież moja praca o wartościach harcerskich była wiedzą wewnętrzną. Nie powinno sie jej dawać Harcerzom. Jak nie zrozumieją to dobrze, jak uznają że kłamię to pół biedy, ale jak uznają to za prawdę i zaczna realizować wbrew sobie, wbrew swojej niedojrzałości, to będzie tragedia. Wiedza wewnętrzna jest wiedzą bazujacą na poprzednio zdefiniowanycch pojęciach, na już nabytym w 'zakonie' pogądzie świata.

Z drugiej jest zła - po pierwsze może zostac żle/nie zrozumiana. Jeśli mówię że jestem 'poza dobrem i złem' to NIE mówię że mogę czynić zło, ale żeby to zrozumieć trzeba mieć już pozostałe kawałki wiedzy zakonnej…

Mamy więc sprzeczność/antynomię w samej filozofii? W samym zakonie?
Raczej w samych ludziach. Czytałem dicka nie rozumiejąc go, w wieku w którym nie miałem go jak rozumieć… I nie zrobiło mi to krzywdy, wprost przeciwnie. Potrafiłem przejść do porządku dziennego nad nierozumieniem, nie próbwałem wtłoczyć go w ramy mnie. Prawdę powiadał stachura kiedy pisał: "Tyś jest swoim ja! Tyś jest wysiłkiem! Wszystko, każdy twój akt jest wysiłkiem. Nie wyobrażasz sobie nawet lekkości ziemi"<cytat niedokładny>. Zrozumienie nie pochodzi z wysiłku, ale bezwysiłkowo. Wysiłek nie powoduje zrozumienia, może dać jego pozór - nie da prawdy.

Muszę być w stanie powiedzieć: Nie rozumiem cię, ale masz wszelkie prawo głosić swoje poglądy. Jakiekolwiek inne podejście do wiedzy wewnętzrnej kaleczy ją i kaleczy człowieka który je ma.
<Akceptacja nierozumienia>. Koan nie jest zagadką, którą trzeba rozwiązać, koan jest oczywistością, ale oczywistością widzianą obcymi oczyma, po przejęciu widzenia mistrza nie ma już koanu… jest prawda.

Wszystkie prawa zastrzeżone. Chcesz wykorzystać te materiały? Daj mi znać (mail, komentarz na forum, prywatna wiadomość) -- na pewno się zgodzę.