Ubuntu Console

Konsola

Nie wszystko w linuksie można zrobić przeklikując się przez okienka. (Inaczej: prawie wszystko można, ale nie zawsze warto). Czasem trzeba się ubrudzić ;). Konsola jest w dwóch miejscach w systemie. Po pierwsze można wcisnąć kombinacje ctrl+alt+F(1-6), po <ALT + F2> i wpisać konsola lub konsole lub console (zależy od wersji). Zresztą program jest też w menu.

Konsola linuksa ma bardzo dobre uzupełnianie składni odpalane klawiszem tab, czyli po wpisaniu początku polecenia warto kliknąć sobie tab i zobaczyć czy konsolka nie zgadnie reszty.

Pliki konfiguracyjne

Uniksy lubią dziwne pliki konfiguracyjne, więc i wy musicie je polubić :)

xorg.conf w /etc/X11/xorg.conf

Plik konfigurujący grafike. Ponieważ jak coś w nim spieprzycie grafika może nie wstać zawsze trzeba zrobić kopię zapasową przed zmianą czegokolwiek.

sudo cp xorg.conf xorg.conf.back

Jakby coś się kompletnie zrombało można zawsze odtworzyć plik z automatu:

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Zawiera nie tylko dane karty graficznej/monitora, ale też myszek, klawiatur et caetera.

{fstab} w {/etc/fstab}

Plik z konfiguracją dysków twardych. Uwaga jak wyżej z tym ze można totalnie wszystko zrombać tak że nie będzie opcji naprawy (zawsze jest).

Opcja naprawy:

* Włożyć płytkę z ubuntu i poczekać aż się odpali wersja live. Zamiast klikać w instalację po prostu włączyć przeglądarkę plików i naprawić fstaba na dysku.

menu.lst w /boot/grub/menu.lst

Plik z menu botowania. Uwagi jak wyżej.

O ile nie zaznaczono inaczej, treść tej strony objęta jest licencją Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License